خوش آمد گویی

 تصاوير زيباسازی وبلاگ ، عروسك ياهو ، متحرك             www.bahar22.com

                                                             

سلام.خوش آمدید 

 به دیار ما خوش آمدید

اتمسفرسیارات

در مواد جامد ، اتمها و مولکولها محکم در کنار هم نگه داشته شده‌اند ولی در گازهای این حالت بسیار متفاوت است. مولکولهای گازها هیچ وابستگی به هم ندارند و تا آنجا که بتوانند از هم دور می‌شوند. در حقیقت گازهای جو زمین را کشش گرانشی زمین نگه می‌دارد و گرنه همه آنها پراکنده شده و در فضای دور دست ناپدید می‌شوند. سیاره هر قدر کوچکتر باشد کشش گرانشی آن کمتر است.


img/daneshnameh_up/f/f2/m_shamsi.jpg





مثلا کشش گرانشی ماه فقط یک ششم کشش گرانشی در سطح زمین است، بنابراین قدرت نگه داشتن هوا را ندارد. پس اگر در ماه و یا سایر کرات کوچکتر از آن هوایی هم تولید شود، ماندگار و پایدار نیست. از طرفی سیاره هر قدر داغتر باشد مولکولهای گازهای آن سریعتر حرکت می‌کنند و نگه داشتن آنها برای سیاره دشوارتر خواهد بود. برای نمونه ، عطارد و مریخ را در نظر می‌گیریم، این دو سیاره از زمین کوچکترند و کشش گرانشی آنها حدود دو پنجم زمین است.

عطارد که از همه سیاره‌ها به خورشید نزدیکتر است، بسیار داغ است و کشش گرانشی آن کمتر از آن است که بتواند اتمسفری (جوی) را در آن نگه دارد. بنابراین همچون ماه بدون هواست. اما مریخ نسبت به زمین از خورشید دورتر و سردتر از قاره جنوب زمین است. بنابراین کشش گرانشی آن می‌تواند اتمسفری ولی بسیتار رقیق ، در اطراف خود نگه دارد. جالب است بدانید که تراکم اتمسفر مریخ حدود 100/1 اتمسفر زمین است. البته مقصود از اتمسفر آن ، این نیست که دارای همان گازهای زمین باشد.


img/daneshnameh_up/3/32/PLANETLO.GIF

ترکیبات اتمسفری

وجود اکسیژن بسیار زیاد در اتمسفر یک سیاره بسیار عجیب است. اکسیژن گازی است فعال که به آسانی با هر ماده‌ای ترکیب می‌شود. اگر فرض کنیم که اکسیژن در اتمسفر سیاره‌ای وجود داشته است، بطور معمول باید دچار چنین ترکیبی شده و به تدریج در اتمسفر آن سیاره ناپدید شده باشد. علت پیدایش اکسیژن در اتمسفر سیاره ما وجود گیاهان سبز است و جانوران نیز اکسیژن تولید شده توسط آنها را از راه تنفس هوا به مصرف می‌رسانند و آن را با قندهایی که به دست می‌آورند ترکیب می‌کنند. در نتیجه دی اکسیدکربن و آب تولید می‌شود و در این چرخه اکسیژن محفوظ می‌ماند.

احتمالا قبل از پیدایش گیاهان و بوجود آمدن راه مصرف دی اکسیدکربن ، هیچ اکسیژنی در اتمسفر زمین وجود نداشته و بجای آن دی اکسیدکربن بوده است و اگر گیاهان سبز بوجود نمی‌آمدند، اتمسفر زمین تا به امروز مخلوطی از دی اکسیدکربن و نیتروژن بود. در حقیقت با پژوهشهایی که از سال 1970 م. بوسیله موشک به عمل آمد، مشخص شد که جنس اتمسفر رقیق مریخ از دی اکسیدکربن و نیتروژن ساخته شده است. بنابراین می‌توان گفت: "در مریخ وجود نوعی زندگی شبیه به ما ، ممکن نیست، مگر آنکه ساده‌ترین انواع آن بصورتی خاص وجود داشته باشد.

" زهره نیز سیاره‌ای است در حد و اندازه زمین که در اتمسفر خود دی اکسیدکربن و نیتروژن دارد، اما به خورشید نزدیکتر است و داغتر از زمین است و هر چه کربنات وجود داشته باشد تجزیه می‌شود و در نتیجه گاز دی اکسیدکربن در اتمسفر این سیاره رها می‌گردد. گاز دی اکسیدکربن گرما را در خود نگه می‌دارد و همین گرما سبب تجزیه بیشتر کربناتها می‌شود. در نتیجه اتمسفر زهره سرشار از دی اکسیدکربن است! این اتمسفر تقریبا صد برابر متراکمتر از زمین است! جالب آنکه به همین دلیل زهره از عطارد هم داغتر است و این در حالی است که عطارد که نزدیکترین سیاره به خورشید است.

شرایط فیزیکی حاکم

اتم یا مولکول هر قدر کوچکتر باشد، حرکت آن در دمای خاصی سریعتر است و کشش گرانشی مشکلتر می‌تواند آن را نگه دارد. کوچکترین اتمها ، اتمهای هیدروژن و هلیوم هستند. تقریبا تمامی موادی که در زمین و سیاره‌های دیگر وجود دارند از هلیوم و هیدروژن ساخته شده‌اند. به همین دلیل است که در فاصله‌های دور از خورشید به علت پایینتر بودن دما ، سیاره‌هایی که وجود دارند توانسته‌اند هدروژن و هلیوم خود را نگه دارند و بزرگتر بمانند. علت غول پیکر بودن مشتری ، زحل ، سیاره اورانوس و نپتون نیز چیزی جر این امر نیست!

اتمسفر تیتان

قمرهای سیاره‌های غول پیکر نیز بسیار کوچکتر از آن هستند، حتی در سرمای سخت دور دست منظومه شمسی اتمسفری داشته باشند و تنها یک استثناء وجود دارد و آن "تیتان" بزرگترین قمر سیاره زحل است. این قمر آنقدر بزرگ است و سرمای کافی دارد که توانسته است اتمسفر خود را نگه دارد. اتمسفر تیتان در سال 1948 میلادی کشف شد و با کمک بررسی طیف نور آن مشخص گردید که دارای متان است.

در حالی که گزارش موشکی که در سال 1983 از نزدیکی زحل گذشت مشخص می‌کرد که اتمسفر تیتان بیشتر از نیتروژن تشکیل شده است و نیتروژن عنصری است که طیف نما آن را بخوبی نشان نمی‌دهد. تا آنجا که ما می‌دانیم در منظومه ما مجموعه هفت سیاره و یک قمر وجود دارند که اتمسفر دارند. و درمیان تمام آنها ، تنها زمین است که اکسیژن دارد و حیات در آن امکان پذیر است، با این وجود روز به روز آن را آلوده‌تر می‌کنیم و از کیفیت مطلوب اتمسفر آن به سرعت می‌کاهیم!

سیارت منظو.مه شمسی

منظومه شمسی سامانه‌ای متشکل از خورشید و آن دسته از اجرام آسمانی است که براثر جاذبه خورشید در مدارهایی پیرامون آن به دام افتاده‌ و می‌گردند.

بیشتر جرم این سامانه در خورشید متمرکز شده‌است.   ۸ سیاره و چند سیاره کوتوله دور خورشید می‌چرخند که همه آن‌ها روی یک دیسک تقریباً مسطح به نام دایرةالبروج قرار دارند. چهار سیاره داخلی (عطارد ، زهره ، زمین و مریخ ) توپ هایی از سنگ و آهن هستند .  و از سیارات گازی کوچکترند. چهار سیاره دیگر که به غول‌های گازی معروف اند شامل مشتری، زحل، اورانوس، و نپتون می‌شوند. مشتری و زحل به طور عمده از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده‌اند در حالی که اورانوس و نپتون تا حد زیادی از یخ، آب، آمونیاک، و متان تشکیل شده‌اند و به "غول‌های یخی" معروف اند.

منظومه شمسی دارای اجرام بسیار کوچکتر از سیارات است. کمربند سیارکی که بین مریخ و مشتری نهفته‌است، به طور عمده از سنگ و فلز تشکیل شده‌است. فراتر از مدار نپتون، کمربند کویپر قرار داد که شامل اجسام فرا نپتونی است و عمدتاً از آب، آمونیاک و متان تشکیل شده‌است. در این میان، پنج سیاره کوتوله قرار دارد که به بزرگی سیارات نمی‌رسند اما بسیار بزرگ اند و شامل سرس، پلوتو، هائومیا، ماکی‌ماکی، و اریس می‌شوند.

علاوه بر این، هزاران اجرام کوچک آسمانی در منظومه شمسی قرار دارند. در این میان می‌توان به دنباله‌دار، شهاب‌سنگ، و قمر اشاره کرد. هر یک از سیارات بیرونی توسط حلقه سیاره‌ای شامل گرد و غبار و ذرات دیگر محاصره شده‌اند.

به مدت زمانی که طول می کشد تا سیاره ای به دور خورشید بچرخد ، دوره مداری (سال آن سیاره ) گفته می شود . سیاره ها در حال حرکت به دور خود نیز می چرخند . به مدت زمانی که طول می کشد تا سیاره یک بار به دور خودش بچرخد ، دوره چرخش (روزآن سیاره ) گفته می شود .

سیاره ها از لحاظ اندازه با هم بسیار متفاوت اند . زمین یکی از کوچکترین سیاره هاست که ۱۲۰۷۵۶کیلومتر قطر دارد . بیش از ۱۳۰۰زمین را می توان در بزرگترین سیاره که مشتری است ، جای داد .

سیارات با فاصله های مختلف نسبت به خورشید در مسیرهایی به نام مدار در حرکت اند . مدارها حلقوی نیستند ، بلکه بیضوی شکل اند . تمامی سیارات به یک سو می چرخند .(در جهت خلاف عقربه های ساعت )

سیاره ها نسبت به مدار گردش خود به دور خورشید حالت ایستاده ندارند . محور هر سیاره (خطی که حول آن می چرخد )  با زاویه ای مختلف کج شده است .

قمر ها جسم هایی هستند که به دور سیارات مر چرخند . زمین یک قمر به نام ماه دارد و مشتری دارای بیشترین قمر یعنی ۶۳قمر  می باشد .

در ادامه مطلب اطلاعاتی مفید در خصوص سیارات آمده است  

منبع(www.olumtaheri.blogfa.com

ادامه نوشته

جی پی اس چیست؟

جی پی اس چیست و چگونه کار می کند ؟
جی‌پی‌اس یا سیستم موقعیت‌یاب جهانی (Global Positioning Systems)، یک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره‌ای است که از شبکه‌ای با حداقل ۲۴ ماهواره تشکیل شده است. این ماهواره‌ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار زمین قرار داده شده‌اند. جی‌پی‌اس در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال ۱۹۸۰ استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد.
خدمات این مجموعه در هر شرایط آب و هوایی و در هر نقطه از کره زمین در تمام شبانه‌روز در دسترس است و استفاده از آن رایگان است.
علاوه بر جی‌پی‌اس، دو سیستم کمابیش مشابه دیگر نیز وجود دارد: سیستم گلوناس که دولت شوروی ساخته و اکنون به‌دست کشور روسیه اداره می‌شود و سیستم گالیله که کشورهای اروپائی آن را برای وابسته نبودن به سیستم آمریکائی جی‌پی‌اس ساخته اند.
قطب نماهایی که با نیروی مغناطیسی زمین جهت یابی می‌‌کنند، به تدریج جای خود را به گیرنده‌های جی‌پی‌اس خواهند داد؛ جی‌پی‌اس، سامانه‌ای است که به کمک گروهی از ماهواره‌ها جهت یابی می‌‌کند. ماهواره‌هایی که هرکدام در مدارهای خود به دور زمین در گردشند؛ این ماهواره‌ها با ایستگاه‌های ویژه‌ای بر روی زمین در تماس اند و همواره موقعیت آن‌ها در فضا مشخص است. دستگاه گیرندهٔ جی‌پی‌اس شما، با ارتباط با تعدادی از این ماهواره ها، فاصلهٔ شمارا تا آن‌ها تعین می‌‌کند و سپس موقعیت دقیق شما روی زمین بدست می‌‌آید.
در واقع اساس کار این سامانه، فرستادن سیگنال‌های رادیویی با فرکانس بالا و به طور پیوسته است که زمان و مکان ماهواره را نسبت به زمین مشخص می‌‌کند و یک گیرندهٔ جی‌پی‌اس روی زمین، با گرفتن این اطلاعات از سه ماهواره یا بیشتر، آن‌ها را پردازش می‌‌کند و موقعیت کاربر را در هر نقطهٔ زمین، در هر ساعتی از شبانه روز و در هر وضعیت آب و هوایی به او نشان می‌‌دهد.
با چندین اندازه گیری متعدد، گیرنده به محاسبهٔ سرعت، مدت زمان سفر، فاصلهٔ شما تا مقصد، مختصات جغرافیایی (طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا)، زمان طلوع و غروب خورشید و ماه (در تقویم نجومی)، تعداد ماهواره ها، زمان محلی و ... می‌‌پردازد و آن را در اختیار کاربر قرار می‌‌دهد. به طور میانگین، هشت ماهواره از 24 ماهواره، در اطراف هر نقطه از کرهٔ خاکی که باشید در آسمان گشت می‌‌زنند.
هرچه گیرندهٔ شما به ماهواره‌های بیشتری وصل شود، اطلاعات دقیق تری را برای شما محاسبه می‌‌کند. جی‌پی‌اس، در ابتدا تنها استفادهٔ نظامی داشته است، ولی از سال 1980 به بعد تصمیم گرفته شد تا از آن در فعالیت‌های غیر نظامی هم استفاده شود ؛ تا جایی که امروزه حتی در ماهی گیری و شکار هم مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. این ماهواره‌ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار زمین قرار داده شده‌اند. سیستم تعیین موقعیت جهانی GPS متشکل از 24 ماهواره است که درارتفاع 20000 کیلومتری ازسطح زمین قراردارند ودر 6 مدار که هرمدار 4 ماهواره قرارداد وبا زاویه میل 55 درجه وپر یود ساعتی 12 ساعته درگردشند .
هرماهوارهGPS دوموج با دو فرکانس درباند امواج الکترومغناطیسی (L1, L2 ) ارسال می کند موج L1 با فرکانس1575 MHZ  و موج L2 با فرکانس1227 MHZ  می باشد.
ماهواره‌های جی پی اس
۲۴ عدد ماهواره جی‌پی‌اس در مدارهایی بفاصله ۲۴۰۰۰ هزار مایل از سطح دریا گردش می‌کنند. هر ماهواره دقیقاً طی ۱۲ ساعت یک دور کامل بدور زمین می‌‌گردد. سرعت هریک ۷۰۰۰ مایل بر ساعت است. این ماهواره‌ها نیروی خود را از خورشید تأمین می‌کنند. همچنین باتری‌هایی نیز برای زمانهای خورشید گرفتگی و یا مواقعی که در سایه زمین حرکت می‌کنند به‌همراه دارند. راکتهای کوچکی نیز ماهواره‌ها را در مسیر صحیح نگاه می‌دارد. به این ماهواره‌ها NAVSTAR نیز گفته می‌شود.
در اینجا به برخی مشخصه‌های جالب این سیستم اشاره می‌‌کنیم:
* اولین ماهواره جی‌پی‌اس در سال ۱۹۷۸ یعنی حدود ۳۵ سال پیش در مدار زمین قرار گرفت.
* در سال ۱۹۹۴ شبکه ۲۴ عددی NAVSTAR تکمیل گردید.
* عمر هر ماهواره حدود ۱۰ سال است که پس از آن جایگزین می‌گردد.
* هر ماهواره حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد و طول باتری‌های خورشیدی آن ۵.۵ متر است.
* انرژی مصرفی هر ماهواره، کمتر از ۵۰ وات است.
جی‌پی‌اس چگونه کار می‌کند
ماهواره‌های این سیستم، در مدارهای دقیق هر روز ۲ بار به‌دور زمین می‌‌گردند و اطلاعاتی را به زمین مخابره می‌کنند. گیرنده‌های جی‌پی‌اس این اطلاعات را دریافت کرده و با انجام محاسبات هندسی، محل دقیق گیرنده را نسبت به زمین محاسبه می‌کنند. در واقع گیرنده زمان ارسال سیگنال از ماهواره را با زمان دریافت آن مقایسه می‌‌کند. از اختلاف این دو زمان، فاصله گیرنده از ماهواره تعیین می‌‌گردد. این عمل را با داده‌های دریافتی از چند ماهواره دیگر تکرار می‌کند و بدین ترتیب محل دقیق گیرنده را با تقریب ناچیز معین می‌‌کند.
گیرنده به دریافت اطلاعات هم‌زمان از حداقل ۳ ماهواره برای محاسبه ۲ بعدی و یافتن طول و عرض جغرافیایی، و همچنین دریافت اطلاعات حداقل ۴ ماهواره برای یافتن مختصات سه بعدی نیازمند است. با ادامه دریافت اطلاعات از ماهواره‌ها گیرنده اقدام به محاسبه سرعت، جهت، مسیرپیموده شده، فواصل طی شده، فاصله باقی مانده تا مقصد، زمان طلوع و غروب خورشید و بسیاری اطلاعات مفید دیگر، می‌نماید.
امواج ماهواره ها متشکل ازامواج حامل باند L مدوله شده با یک کداستاندار کد (C/A2ویک کد دقیق (کد P(3) ویک کددریانوردی ومختصات ماهواره به صورت توابع زمانی می باشد که دربر آن گیرنده های شخصی تفاوتهای زمانی بین وردوی کدهای C/A را اندازه گیری میکنند اگردراثر دخالت کنترل زمینی درانطباق زمانی خطایی بوجود نیاید گیرنده های شخصی ازدقتی حدود 15 متر برخوردار خواهند شد.
مفهوم کلی ناوبری رادیویی بستگی به انتقال همزمان سیگنالهای رادیویی دارد اگر سیگنالهای رادیویی دقیقاً بطورهمزمان بطور فرستاده نشوند گیرنده نمی تواند بطوردقیق موقعیت را محاسبه نماید کنترل زمینی دراثر تاثیرگذاری بعضی ازماهواره ها درارسال سیگنال های C/A کمی قبل یا بعداز سایر ماهواره ها دخالت می کند دخالت عمدی اصلی , هما ن دسترسی موردی (4) به شمار می رود .
گیرنده های شخصی میزان خطا را تشخیص نمی دهند. بلکه بطورتصادفی بین 15تا 100 متر دقت تغییر می یابد .البته دخالت عمدی برروی گیرنده های نظامی اثر نمی گذارد .
منبع خطای دیگر وجود که برروی فرکانس سیگنال گیرنده های شخصی اثرمی گذارد که دخالت یونسفر نامیده می شود .
زمانی که یک سیگنال رادیویی ازبین الکترونها ی آزاد یونسفر عبورمی کند تاخیر اندکی بوجود می آید برحسب مدت زمانی تاخیر که بوسیله الکترون های آزاد بوجود می آید ماهواره‌های GPS کدP را روی دوموج رادیویی با فرکانس های مختلف ارسال می کند که L1,L2 نامیده می شود .یک سیگنال به هنگام عبور ازیونسفر بیشتر ازدیگری به تاخیر می افتد.
گیرنده های گران قیمت هردوفرکانس را ردیابی می کنند و اختلاف وردی بین L1,L2  اندازه می گیرند مدت زمان تاخیری را محاسبه می کنند که الکترونها ی آزاد ی بوجود می آورند وتصحیحات لازم را برای تاخیر یونسفر انجام می دهند. گیرنده های شخصی نمی توانند تاثیر دخالت یونسفر را تصحیح کنند زیرا کدهای C/A فقط برروی فرکانس L1 فرستاده می شوند نوعی گیرنده های تخصصی وجوددارد که به عنوان گیرنده های بدون کدشناخته شده اند ودقت فوق العاده ای دارند که درآن بطورغیرمستقیم ازکد P استفاده می شود گیرنده ها ارزش کدP را مشابه آنچه که گیرنده های نظامی تشخیص می دهند نمی شناسند بنابراین دقت آنها با استفاده ازروش های خاص پردازش سیگنال بدست می آید آنها کد P رابرای چندروز دریافت کرده وپردازش می نمایند وپس از انجام محاسباتی چندمی توانند موقعیت نقاطی را تهیه کند که با دقت mm 10 با استفاده از3یا4 ماهواره عملی می باشد .
البته این گیرنده بیشتر برای تعیین  موقعیت درکارهای نقشه برداری بکار می رود زیرا بایدچند روزبطور مداوم درآن نقطه اطلاعات دریافت و پردازش شود.
روش تعیین موقعیت توسط GPS
اگرفاصله ما ازماهواره 1 درحدود 10 کیلومتر باشد بنابراین مکان ما درفضا برمحیط کرده به مرکزیت ماهواره اوشعاع 10 کیلومتر منطبق می باشد حال فرض می کنیم فاصله ما ازماهواره 20 درحدود 11 کیلومتر باشد دراین حالت نیز مکان ما درفضا برروی محیط کره ای به مرکز ماهواره 2 وشعاع 11 کیلومتر واقع  است فصل مشترک این دوکره می تواند یک دایره باشد که مکان ما بطورقطع برروی محیط این دایره قراردارد .
حال اگر ماهواره سوم را نیز درنظربگیریم که فاصله اش با ما 12 کیلومترباشد دراین صورت فصل مشترک کره مربوط به ماهواره 3 با فصل مشترک کره های ماهواره ای 1و2 حداکثر دونقطه می باشد که قطعاً یکی ازاین دو مبین مکان واقعی ما خواهد بود.اما بطورقطعی یکی از این دو نقطه نامعقول می باشد .
بطورمثال دارای ارتفاع بیشتری از سطح زمین است . لذا کامپیوترهای داخل گیرنده هایGPS با استفاده ازتکنیک های گوناگون قادر به تشخیص نقطه غلط می باشند.
ازنظر تئوری با استفاده از3 ماهواره می توانیم مکان خودرا به دست آوریم ولی به دلیل فنی اگرچنانچه ماهواره چهارم را همانند ماهواره های 1و2 انتخاب کنیم بطورقطع فصل مشترک این چهار کره یک نقطه خواهد بود واین نقطه مختصات مکانی مارا نشان می دهد استفاده کنندگانی که درارتفاعی مششخص قراردارند (مانندکشتی هایی که درسطح دریا واقع باشند)به سهولت میتوانند با استفاده ازدوماهواره مکان خودرا تعیین نمایند .
دراین حالت کره زمین را می توان جایگزین ماهواره سوم کردوازیک مرحله محاسبه مسافت صرفنظر نمود بدین ترتیب این فرصت جهت انجام سایرمحاسبات قابل بهره برداری بوده وعملاً مکان یابی افزایش می یابد.
بطورخلاصه می توان بیان کرد که مبنای کار GPS استفاده ازماهواره به عنوان مرجعی جهت یافتن موقعیت درهرنقطه زمین می باشد سایر مسایل این سیستم صرفاً جزئیات تکنیکی هستند که به سرعت و دقت وسهولت عمل موقعیت یابی کمک می کند.
روش محاسبه مسافت ازماهواره
درسیستم موقعیت یاب جهانی GPS قدم اساسی دانستن میزان مسافت ازماهواره است بنابراین استفاده ازتکنیک های پیشرفته به منظور محاسبه مسافت امری اجتناب ناپذیر است ایده اصلی این موضوع براساس همان معادله سرعت نوردرمدت زمان تاخیراستواراست سیستم GPS بدین صورت کارمی کند که گیرنده کاربر مدت زمانی را که طول میکشد تا امواج رادیویی ازماهواره به اوبرسد را اندازه گیری می کند.
همانطورکه می دانید امواج رادیویی با سرعت نورحرکت می کند وبدین ترتیب با حاصلضرب اندزه گیری شده درسرعت نور مسافت خود را تاماهواره بدست می‌آورد و این کارحداقل بایستی برای 3 ماهواره مشخص، صورت گیرد بنابراین باید برای اندزه گیری زمان رسیدن به سیگنال ازساعتهای خیلی کوتاه باشند زیرا امواج با داشتن سرعت نورخیلی سریع حرکت می کنند.
مثلاً اگرماهواره ای دقیقا دربالای سرما باشد حدود 60 میلی ثانیه طول می کشد تا امواج رادیویی آن به ما برسد دقت ساعت گیرنده های GPS حدود نانو ثانیه می باشد. یک اختلاف زمانی بین کپی کدGPS ایجاد شده دربرگیرنده بااصل کد رسیده ازماهواره وجود دارد که با ضرب کردن آن درسرعت نور, شبه فاصله به دست می آید این روش با هردو کد A/C,P امکان پذیرهستند .
کدهای تولیدشده دربرگیرنده ازساعت خودگیرنده منتج می شوند وکدهای ارسالی ماهواره نیز توسط ماهواره ایجاد میشود .
خطای زمانی درهردوساعت گیرنده وماهواره باعث می شود که فاصله اندازه گیری شده با فاصله هندسی بین ماهواره و گیرنده فرق داشته باشد  این ساعتها بسیار دقیق وگران قیمت می‌باشند وماهواره ها جهت قابلیت اطمینان بیشتر دارای 4 ساعت اتمی هستند ولی در گیرنده ها به دلیل گران قیمت بودن این ساعتها نمی توان ازآنها استفاده نمود لذا ازساعتهای ارزانتری استفاده می شود که درعمل ایجاد اختلاف جزئی دراندازه گیری زمان می نمایند

تبریک عید

عید اکمال دین ،سالروز اتمام نعمت وهنگامه اعلان وصایت

 

وولایت امیرالمومنین برهمه شیعیان وپیروان ولایت مبارک باد

GhadireKhom (7)_Www.Shabhayetanhayi.ir

 

من اومدم

سلامی دوباره به همه دانش آموزا ی خوبم خوشحالم از اینکه امسال بازم به جمع شاد  

وباصفای شما  برمی گردم .اول مهر منتظر حضور پرشور شما پشت نیمکتهای مدرسه  

هستم.

سلام به همه دخترای گلم هرکدوم که اومده سری به معلم  

پارسالش بزنه دلم خیلی هواتونو کرده  

هرکدوم این پیاموخوند به بقیه هم بگه .دوستتون دارم .براتون  

آرزوی موفقیت وسلامت میکنم.

تسلیت

بی تو با شمع علی تا به سحر می سوزد

شمع می میرد و او بار دگر می سوزد

یک نفر مثل درختان سپیدار بلند در خیالش

همه شب بین دو در می سوزد . . .

تبریک

تصاویر متحرک ولادت پیامبر.shabhayetanhayi (4) 

فرارسیدن ایام ولادت سرور کائنات حضرت ختمی مرتبت  

 

محمدمصطفی (ص) وهفته وحدت برهمه مسلمین جهان مبارک باد

وظایف بهداشتیاران

برنامه بهداشتياران مدارس مدرسه پايگاه تعليم و تربيت و پايگاه دانش و دانايي است. اين نهاد بزرگ اجتماعي به دليل نقش و رسالت مهمي كه در آموزش و پرورش عمومي و تامين رشد و تربيت اجتماعي و تسيل در امر جامعه پذيري كودكان بر عهده دارد، همواره مورد توجه خاص بوده است. مدرسه بدين منظور موظف است توانايي كودكان و نوجوانان را در بهره گيري مناسب از اطلاعات متنوع و پراكنده تقويت و آموخته هاي آنان را جهت دار و هدفمند سازد. محتواي برنامه ها و كيفيت روش هاي آموزش و پرورش بايد به گونه اي تنظيم شود كه نسل جوان را براي زندگي سالم و نشاط انگيزو در عين حال توام با احساس مسئوليت اجتماعي آماده سازد. مشاركت دانش آموزان در فعاليت هاي جنبي مدرسه و اجتماع از يك سو به تكوين و اعتلاي شخصيت اجتماعي آنان كمك مي كندو از سوي ديگر اداره محيط آموزشي را دلپذير مي گرداند و مهم تر از همه آنان را براي پذيرش مسئوليت هاي بزرگ و مهم اجتماعي آماده مي سازد.